Ekonomi

Kuru meyve sektörü hedef pazarlara ihracatını yüzde 15 artırdı

Türkiye’nin kuru meyve ihracatı 2022 yılında yatay bir seyirle 1 milyar 571 milyon dolar olurken, kuru meyve şubesi, amaçlı pazarlara ihracatını yüzde 15 artırarak 196 milyon dolardan 225 milyon dolara çıkardı.

Kuruyemiş reyonunda ihracatta Türkiye lideri olan Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği amacını Pazar olarak belirlemiş; Amerika Birleşik Devletleri, Çin, Japonya, Brezilya, Hindistan, Güney Kore, Malezya ve Endonezya’ya ihracatını artırmak için uzun yıllara dayanan çalışmalarının meyvelerini toplamaktadır.

Ticaret Bakanlığı’nın 2023 yılı Uzak Pazarlar Stratejisi doğrultusunda hedef ülkeler arasında ABD 126 milyon dolarlık ihracatla lider olurken, Çin ihracat ile ikinci sırada yer aldı. Türk kuruyemişlerine 32,7 milyon dolarlık talep Japonya’ya yapılan kuru meyve ihracatı yüzde 15 artışla 24 milyon dolardan 28 milyon dolara yükseldi. Brezilya 2021’de 15 milyon dolarlık Türk kuru meyvesi talep ederken, 2022’de talebini yüzde 55 artırarak 23 milyon dolarlık Türk kuru meyvesi ithal etti.

kurutulmuş meyveler sağlıklı gıda

Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, Dünya Sağlık Örgütü’nün sağlıklı gıda olarak tanımladığı kuru meyveleri Türk üreticilerinin yüzlerce yıldır ürettiğini ve 110’dan fazla ülkeye ihraç ettiklerini belirten Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık ülkeler arasında ihracatçı olarak yer aldıklarını belirterek, “Enstitüler, üniversiteler, Tarım ve Orman Bakanlığı arasındaki uyumun payı büyük” dedi.

Ege İhracatçı Birlikleri’nde düzenlenen genel kurul toplantısında konuşan Lider Işık, Kuru İncir, Kuru Kayısı ve Kuru Üzüm için oluşturulan Kurullar ve Teknik Komitelerin, Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçı Birlikleri Yönetim Kurulu olarak çalışmalarını sürdürdükleri bilgisini verdi. Işık, “Yeni dönemde Organik İşler Komisyonu, Bilim ve Teknoloji Komisyonu, İktisat ve Maliye Kurulu, Tanıtım ve Pazarlama Konseylerini de kurduk ve onları da çalışmalara dahil ettik. Bu heyetlerin çabaları ve ihracatçılarımızın etkin pazarlama çalışmaları ile hedef pazarlarda başarıya ulaştık. Bu meclislerde yaptığımız çalışmalarla 100 bin üreticiyi yönetiyoruz. Kuru meyve reyonundaki başarının arkasında 35-40 yıldır sürdürülen sürdürülebilirlik odaklı çalışmalar yatıyor” dedi.

TMO’nun alımı kuru üzümde başarı getirdi

Kuru meyve sektörünün ihraç ürünü olan çekirdeksiz kuru üzümde Tarım ve Orman Bakanlığı ile yaptıkları çalışma sonucunda Toprak Mahsulleri Ofisi’nin (TMO) stok aldığını ve bunun fiyat istikrarını sağladığını belirtti. stoklarında yer alan eserler olduğunu vurguladı.

2022-23 döneminde Türkiye’nin 250 bin ton kuru üzüm ihraç edeceği bilgisini paylaşan Işık, kuru üzümdeki ilaç sorununu çözerek ihracatı 275-300 bin ton artırmayı hedeflediklerini vurguladı.

Pandemi sonrası dünyanın sağlığa bakış açısı değişti

“Pandemi sonrası dünyanın sağlığa bakış açısının değiştiğini” belirten EKMİB Lideri Mehmet Ali Işık, sözlerini şöyle sürdürdü; “Gıda ürünlerinde denetim sıklığı artırıldı. Kuru incirde denetim sıklığı yüzde 30’a çıktı. Kuru incirde aflatoksin ve okrakoksin oluşumunu engellemek için TÜBİTAK ile ortak bir çalıştay düzenledik ve ortak bir proje yürütüyoruz. Aflatoksin ve okratoksin oluşumunun önlenmesi için işletmelerde yapılması gerekenler konusunda TÜBİTAK ile birlikte çalışıyoruz. Şube olarak toplam kalite ve gıda güvenliği konularına ağırlık vermeliyiz. 2023’te işimiz 2022’ye göre daha zor olacak. Alıcıların kararları bizi zorluyor” diye özetledi.

URGE Projeleri ile katma değerli işlerin ihracatını artıracağız

Türkiye Kuru Meyveler adlı URGE Projesi ile kuru meyve alanında ihracat yapan firmaların kümelenerek yetkinliklerini artırdıklarını, şube ihracatını artırmak için hedef pazarlara sektörel ticaret heyetleri düzenlediklerini paylaşan Önder Işık, URGE Projesi’ni önümüzdeki dönemde de devam ettirmek istediklerini, URGE projeleriyle kuru meyve alanında katma değerli ürün ihracatını artırmayı hedeflediklerini sözlerine ekledi. .

öz; “Yeni ürünlerle ihracatta barajı aşabiliriz”

Türkiye Kuru Meyve Kesme Meclisi Başkanı Osman Öz; Türkiye’nin 150 yıldır kuru meyve ihracatında güçlü bir oyuncu olduğuna, ancak ihracatta sektörün gelişiminin istediğinin gerisinde kaldığına dikkat çekti.

Peru’nun yaban mersini ürünleri üretimine 10 yıl önce başladığını kaydeden Öz, “10 yıllık süre sonunda Peru yaban mersini ihracatında 1.5 milyar dolar seviyesine ulaştı. 150 yıllık ihracat yolculuğumuzun sonunda çekirdeksiz kuru üzüm, kuru incir ve kuru kayısıda 1,1 milyar dolarlık ihracat seviyesine takıldık. 1,5 dolara kuru üzüm ihraç ediyoruz, bedava satıyoruz, bedava satmak için birbirimizle yarışıyoruz. Bu ihracat politikamızı gözden geçirip katma değerli ihracata ağırlık vermeliyiz.”

Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Genel Kurulu’nda konuşan Ekonomist Dr. Can Fuat Gürlesel, ilgili ihracatçılara Türkiye ve dünya ekonomisindeki gelişmeler hakkında sunum yaptı.

Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği mali genel kurulunda 2023 yılı bütçesi 30 milyon 500 bin TL olarak kabul edilirken, 2023 yılı çalışma programı oybirliğiyle kabul edildi.

 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

gerede-ajans.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu